Frank Wouters
1e plaats
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Frank Wouters, jurist, strategisch marketeer en auteur. Gehuwd, vader van drie volwassen kinderen.
​
Frank Wouters (°1963) rondde zijn middelbaar af aan het Sint-Pietersinstituut in Turnhout, een school die bekend staat om het afleveren van creatief talent als Griet Op de Beeck, Leo Pleysier, Koen Peeters en Stanny Crets. Hij studeerde rechten aan de KUL. Niet echt geboeid door de materie begon hij, ondanks het gebrek aan enige ervaring, te schrijven voor radio en TV. Hij schreef radiocolumns voor Radio 2 (De Dilemma’s van Professor Paradox) en voor TV werkte hij mee aan de IQ-Kwis, schreef hij sketches voor PVBA Elektron, Op zoek naar België, De Zevensprong en afleveringen voor Liegebeest en Meester, Hij Begint Weer. Ook had hij drie jaar lang een dagelijkse strip in De Standaard en Het Nieuwsblad, genaamd Machiavelli. Tussendoor behaalde hij ook nog een universitair getuigschrift onderhandelingspsychologie.
​
Hij studeerde af in 1987 met onderscheiding en stopte met schrijven. Omdat hij zijn gevoel voor rechtvaardigheid niet kon verzoenen met een juridisch beroep ging hij bij Quest International, een dochtermaatschappij van Unilever aan de slag als marketeer. Hij had echter geen enkele notie van marketing, begon daarom de klassieke literatuur in te studeren, maar kwam al snel tot de conclusie dat het helemaal niet wetenschappelijk was en vol contradicties zat. Daarop bedacht hij zelf een methode die al heel snel tot resultaten leidde met een fractie van het voorziene budget. Dat werd opgemerkt op het hoofdkantoor, maar in plaats van zijn methode toe te lichten, presenteerde hij een plan om de unit waarin hij werkte te reorganiseren volgens een eigen ontworpen blauwdruk. Hij kreeg ter plaatse de goedkeuring om dit door te voeren. Na zes maanden was dit succesvol geïmplementeerd, waarna hij gevraagd werd dit wereldwijd toe te passen. Dat bracht hem van Scandinavië over Egypte tot in Thailand en Indonesië en weer terug naar Portugal. Na 18 maanden werd hem een plaats aangeboden in London, maar omdat dit project hem niet kon boeien besliste hij om ontslag te nemen en zijn marketingtheorie verder te ontwikkelen. In het begin kon hij het uittesten op kleine en wanhopige klanten, waardoor zijn reputatie zich snel verspreidde. In 1991, drie maanden voor de verkiezingen kwam via via Jean-Pierre van Rossem aangewaaid. Met een score van 0,75% in de peilingen vreesde hij geen zetel te halen en hij contracteerde Frank Wouters. Drie maanden later haalde R.O.S.S.E.M. 5,2% van de stemmen en had het drie verkozenen in de kamer en een senator. Als dank werd Frank benoemd tot fractiesecretaris, al was dat symbolisch. De ene dag per week die hij in het parlement aanwezig moest zijn, gebruikte hij om het partijprogramma te schrijven (dus na de verkiezingen). Het was het eerste postmoderne partijprogramma ooit.
​
Tegen 2000 publiceerde Frank zijn marketingtheorie in de vorm van de eerste Nederlandstalige business novel: De Bedrijfsnar. Dit veroorzaakte een schok in de marketingwereld omdat de theorie tegen heel wat heilige huisjes schopte. Zo wordt marktonderzoek verworpen als pseudowetenschap en legt hij de nadruk op beïnvloeden in plaats van meten. De academici huiverden, de ondernemers juichten. Voor hij aan het boek begon, had hij zijn schrijfvaardigheden opgefrist en werd prompt geaccepteerd als enige onbekende schrijver voor De Toestand is Hopeloos, maar niet Ernstig, een wekelijks columnprogramma op Radio 1. Hij was daar in het gezelschap van illustere auteurs als Walter van den Broeck, Hugo Camps, Tom Naegels, Marc Reynebeau, en anderen. In aansluiting daarvan schreef hij ook nog columns voor Het Salon met Kurt van Eeghem.
​
In 2013 schrijft Frank zijn standaardwerk Honshitsu, de Essentie van Marketing, de Marketing van de Essentie. Het boek wordt prompt genomineerd voor marketingboek van het jaar in Nederland. In 2015 vraagt Lannoo hem om eindelijk eens een roman te schrijven. Met een contract op zak nog voor er één woord was geschreven, moest hij wel. De Testamenten was het resultaat. Het debuut was succesvol, maar het vergde te veel tijd van hem om een vervolg te schrijven.
​
Intussen heeft hij De Bedrijfsnar tot een eerste graphic business novel in kleur ter wereld laten uitwerken.
​
In totaal heeft hij overigens 15 publicaties op zijn naam, waarvan een heel gedeelte onder pseudoniem.
​
Opmerkelijk in zijn oeuvre is het werk Handleiding bij het Leven. Een zeer goed verkocht boek (20.000 ex) dat gaat over geluk.
​
Frank Wouters is gehuwd met Saskia Lips en heeft een dochter en twee zonen uit een eerder huwelijk. Sinds een jaar heeft hij ook een kleindochter.
​
“Ik engageer me bij Voor U omdat ik mijn rug wil rechten in een maatschappij die er steeds meer naar neigt om ons te beperken in onze keuzes: in wat we mogen zeggen, mogen doen, waarvan we mogen en kunnen genieten.”
​
​
​
-